Névtelen terv - 2025-03-13T183548.564
Az interjú időpontja: 2025. március 14.
Olykor a legváratlanabb helyzetek, kemény időszakok, tragédiák nyitnak meg új utakat az ember életében. Ilyen Angela Murinai íróvá válása is, aki bár aktívan publikált blogokon, mégis a fia elvesztése után kezdett bele az első könyve megírásába. Azóta már öt újabb köteten olvashatjuk a nevét szerzőként, és nem meglepetés, hogy vannak még témák, amiken szívesen ötletel, dolgozik. Azt hiszem, nyugodtan mondhatom, hogy Angela az a nő, aki bátran vállalja a véleményét mások előtt és ad hangot a gondolatainak , amivel egyfajta ikonná vált az elmúlt évek alatt. Bármilyen témához nyúl, azt mélységeiben boncolja és minden irányból nagyító alá veszi. Hogy mi az, ami őt inspirálja, szóra bírja és publikálásra készteti, arról őszintén mesélt a beszélgetésünk során.
Kevés olyan ember van, aki nem találkozott még valamelyik köteted kapcsán a neveddel, és egy rendkívül erős nő, impulzív, színes egyéniség rajzolódik ki rólad az írásaidból. Milyen az igazi Angela Murinai?

Nos, én nagyon remélem, hogy ilyen, amilyennek látod. Nyilván nem tárok mindent a nyilvánosság elé, nekem is vannak gyengeségeim, nehézségeim, kevéssé szerethető tulajdonságaim, de hogy az elmúlt tíz évben nem került elő rólam semmi olyan, ami meglepődést okozott volna az olvasóknak, talán hitelessé tesz. Az internet azonban még akkor sem ad teljes képet valakiről, ha a legőszintébben vállalja magát, hiszen témákról írunk, amelyek érdekelnek. Az életünk, a személyiségünk azonban ennél sokkal több.

Van, amikor nem ússzuk meg, és egyetlen perc alatt széthullik az életünk...- nyilatkoztad korábban egy magazinban akkor, amikor az első könyvedről beszéltél. 2021-ben jelent meg a Mikor feltámad a szél címet viselő köteted, ami tulajdonképpen a Te személyes tragédiád, a fiad elvesztésének leirata. Mikor és miért döntötted el, hogy megírod ezt a könyvet?

A fiam halála után nagyon gyorsan felmértem, hogy az a történet, amibe a baleset után Máltán kerültem, egyfajta spirituális mese, amit nem lehet csak úgy hagyni elmúlni. Ahogyan a fiamat sem. Mind vágyunk rá, hogy nyomot hagyjunk magunk után, és nekem nagyon fájt, hogy a fiamnak erre nem volt ideje. Úgy éreztem, ezért nekem kell alkotni valamit, ami itt tartja őt kicsit a világban.
Persze ez nem ment gyorsan. A gyásznak le kellett zajlani, meg kellett érni a feladatra. Közben a férjem is eltemettem, a fiaimmal emigráltunk, így négy év telt el, mire újra megszólalt bennem a történet. Akkor viszont olyan erővel, hogy nagyon gyorsan készen is lett a kézirat.

 

A személyes érintettségű, nehéz történetek, a saját sorsok megírása mindig sebezhetővé teszi a szerzőt. Milyen érzések voltak benned, amikor elindult az olvasók felé a te történeted? Fel voltál készülve a kritikákra, visszhangokra?

Félelmetes volt. Írás közben szentül hittem, úgysem fogják kiadni, írhatok bármit, így aztán nem sokat mérlegeltem. Aztán amikor megkaptam a hírt, hogy a Libri szeretné a kéziratot, bizony megrogytak a térdeim. Némi bőgés után elengedtem a dolgot, és sodródtam az árral. Sok nagyon szép elemzést kapott a könyv, a mai napig sokan szeretik, olvassák, ez pedig mindig eszembe juttatja, hogy lám, eltelt kilenc év, és a fiam még mindig itt kering köztünk. Sikerült neki nyomot hagyni.
Találkoztam rosszindulattal is, azonban az nem kritika. Nem mondom, hogy nem fájt, vagy nem hátráltatott abban, hogy félelem nélkül ajánljam a könyvet az olvasóknak, de mára ezen is túl vagyok. Azok, akik tönkre akartak tenni, nincsenek sehol, a könyvem pedig ott van a polcokon és az olvasóknál.

 

Azt nyilatkoztad a megjelenés után, hogy ez a történet teret nyitott neked arra, hogy sok mindent el tud mondani a világról, akár súlyos kérdésekről is. Már korábban is érezted, hogy szeretnél ezekről beszélni, vagy a saját kitárulkozásod hozta fel benned ezt?

Mindaz, ami a könyvben téma, az témám volt már a kezdetektől: anyaság, nők élete, házasság, családon belüli erőszak, hit, kapcsolatok. A Mikor feltámad a szél az első kötetem, de mivel magam is olvasó ember vagyok, illetve régóta írok, régóta tudom, hogy a személyes történetek is akkor érdekesek, ha az olvasók találnak bennük olyan szálat, amibe bele tudnak kapaszkodni. Az én fájdalmam senkit nem érdekel, csak az, amit elmondok vele, és ami az olvasó életéhez is hozzátesz valamit.

 

 

Mikor feltámad a szél - ezzel a címmel jelent meg az első, nevedhez fűződő kötet ami aztán valójában tényleg szélviharként robbant be a magyar könyvpiacra, és vele együtt te is, mint szerző. Milyen érzések vannak most benned, ha visszanézel erre az elmúlt négy évre?

Azzal kezdem, hogy bár az írás mindig jelen volt az életemben, valahogy sosem mertem magamra íróként gondolni. 2014-ben irodalmi különdíjasa lettem a Terézanyu pályázatnak, de a díjátadó után szépen hazamentem gyereket nevelni, pedig akkor már évek óta blogoltam is. Sokat gondolok arra, ha a fiam túléli a balesetet, akkor lett-e volna könyvem. A Mikor feltámad a szél ugyanis nem magamért, hanem a fiamért született. Az iránta érzett szeretet tolt át a határaimon, és kényszerített rá, hogy szintet lépjek az írásban. Azóta a hetedik könyvet írom, de még ma is vannak kételyeim, hogy jól csinálom-e, érdemes-e. Olyankor meg arra gondolok, hogy mindegy is, hiszen azok a könyvek, amiket már megírtam, örökre itt maradnak a kollektív tudatban. Én már biztosan hagyok nyomot magam után, de minden könyvem bármikor visszaadnám, ha ezért cserébe a fiam visszakapnám. És azt hiszem, ez a lényeg.

Gyakorlatilag minden könyved esetében kiemelik, hogy nagyszerű stílusban, olvasmányosan, gördülékenyen írsz. Hogyan találtál rá a saját irodalmi hangodra, stílusodra?

A sokévnyi blogolás, naplóírás, levelezés során. Ha a nyelv, amit használok, élvezetes, az nagyszerű. Ha egyedi, az még jobb. Már megvolt az első könyvem, amikor elmentem egy íróiskolába, mert gondoltam, megnézem már, mit csinálnak ott az emberek, és hát fejlődni mindig érdemes. Akkor jöttem rá, mennyi melót megspórolhattam volna, ha nem évtizedek alatt, a semmiből építkezve alakítom az írásaim minőségét, hanem elmegyek tanulni. De nem bánom, hogy végül így lett.
Egy érdekes történetet hadd mondjak el ehhez. Nem túl régen esett meg, hogy az egyik drive-omon kerestem valamit, amikor rábukkantam egy szövegre. Valami tárcanovella volt egy névtelen dokumentumban. Eleinte nem volt ismerős a sztori, de ahogy olvastam, egyértelműen megfogalmazódott bennem, hogy milyen jó szöveg. Aztán az utolsó bekezdéseknél jöttem rá, hogy a saját írásomat olvasom. Na, ez egy klassz érzés volt, mivel egy kicsit úgy tudtam rálátni a saját írásomra, ahogyan az olvasók látják, és így nem találtam gyengének. Alkotóként azonban gyakran vagyok kritikus magammal.

A saját történeted a saját tragédiád mellett /után több pszichológiai témájú kötet is a nevedhez köthető, illetve ma már a szórakoztató irodalomban is találhatunk regényeket tőled. Hogyan változott, változik az, amit szeretnél elmondani? Mi az, ami téged a legjobban inspirál, amit a legjobban szeretnél megmutatni?

Úgy tűnik, nem változik, amit mondani akarok. Bármi a terv egy könyv elején, végül mindig oda lyukadok ki, hogy az emberi szabadság lehetőségeit, a női életekben rejlő potenciált, az újrakezdéseket vizsgálom. Nagyon érdekel, hogy az érzelmileg független, szuverén nő hogyan tudja megtalálni az útját egy olyan világban, ahol még mindig furcsán néznek az efféle lázadókra. Szeretem meglepni az olvasókat. Tele van ugyanis a fejünk sztereotípiákkal arról, hogyan működnek az emberek, engem viszont érdekel, hogy mi van akkor, ha mégsem úgy működnek. Ha valaki nem olyan, amilyennek látni akarjuk. És hát kicsit önző is vagyok, amennyiben minden egyes könyvemben a saját életem kérdéseit és traumáit is igyekszem feldolgozni.

A te nevedhez fűződik a Gumiszoba blog megalapítása is ahol rendszeresen, rengeteg témában lehet olvasni írást tőled főként nőket érintő kérdésekben. Hogyan indult ez a blog és miért fontos számodra?

2004 óta blogolok, a Gumiszoba a hatodik volt a sorban. Előtte egy évvel zártam le egy teljesen más témájú oldalt, éppen szünetet tartottam, amikor a munkahelyemen ért egy olyan atrocitás, amit ki akartam magamból írni. Nyitottam egy Facebook oldalt, ott megírtam. Elég jó nézettséget kapott a cikk, így másnap írtam egy újabbat, aztán egy még újabbat. Ezekben a posztokban mindig valami bosszantó dolgot írtam meg, mondjuk ki, nagyon dühös és trágár nyelvezettel, ami egyrészt tudatos volt, másrészt a saját haragomat dolgoztam ki vele. Őszintén szólva, engem is meglepett, mennyi elfojtott harag van bennem a rendszerrel, a női szereppel, a férfiak viselkedésével kapcsolatban. Nyilván a Gumiszoba haragja elég jól betett engem egyfajta skatulyába, ami egyrészt ijesztő, másrészt bátor, felkavaró jelzőkkel van felcímkézve. Ennek köszönhetően a mai napig megosztó személyiségként gondolnak rám, pedig a Gumi már nem is működik, a hangom is sokat változott. Egyszerűen elmúlt belőlem az az indulat, nem igénylem már, hogy úgy írjak. Jelenleg a saját site-omra költöztem, ott rakom fel az írásaimat. Ezek szuper feminista magyarázatok a világ jelenségeire, az anyasággal, női élettel kapcsolatos kérdésekre.

Milyen a témák foglalkoztatnak téged leginkább, amikből aztán így vagy úgy, ilyen vagy olyan formában, de kötet születik?

Minden, ami a saját életemben, vagy a női közösségekben felmerül. Ahogy mondtam is, a saját életem is rengeteg témát kínál, de amit most írok, az például egy másik nő élete. Olyan csodálatos életek vannak, hogy nem is kell semmit kitalálni, csak figyelni, ami körülöttünk zajlik. Úgy értem, nyilván kitalál az ember sztorit, fordulatokat, személyeket, de azok mind élő emberekből, valóságos történetekből alakulnak.

Mi az a három dolog, ami megkerülhetetlenül hozzád kapcsolódik, ha egy regényről vagy egy témáról beszélünk, ami közös tényezőként jellemezheti a te írásaidat?

Ezen a kérdésen ültem egy darabig, aztán megkérdeztem a Chat GPT-t, szerinte mi a jó válasz. Mondhatom talán, hogy hiteles képet lát rólam, hiszen egy ideje gyakran segít, amikor egy-egy témában kutatok, plusz tudjuk, hogy pillanatok alatt át tud nézni mindent, ami az interneten elérhető rólam. Szerinte a három tényező, ami jellemzi az írásaimat:

A nők életének támogatása és láthatóvá tétele – Angéla írásaiban központi szerepet kapnak a női tapasztalatok, küzdelmek és sikerek, célja pedig az, hogy segítsen más nőknek felismerni és megélni saját erejüket.

Hitelesség és személyes elhivatottság – Saját tapasztalataiból és mély társadalmi megfigyeléseiből merít, így írásai nemcsak informatívak, hanem hitelesek és átérezhetők is.

Függetlenség és inspiráció mások számára – Írásaival arra inspirál másokat, hogy ne adják fel az álmaikat, és a rendszer adta kereteken belül törekedjenek a lehető legnagyobb fokú szabadág elérésére.

Nos, ha ez így van, akkor elmondhatom, hogy jó az irány. Pontosan valami ilyet szeretnék az írásaimmal adni.

Sokféle témát boncolgatsz az írásaidban és sokszor megosztóak a tartalmaid. Mi az, ami téged egy-egy közlésnél vezérel?

Az igazság. Az életünk teli van hiedelmekkel, hazugságokkal, amiket mesterségesen gyártanak nekünk azért, hogy engedelmesebbé tegyenek minket. Mi minden van ezek mögött a szokások, tabuk és hiedelmek mögött? Hányféle valódi érzés, akarat, és az tud-e, vagy hogyan tud utat törni magának? Na, ez nagyon érdekel.

Számos kötetben és egyéb publikációban bizonyítottad már, hogy rendkívül bátor és elszánt nő vagy, aki vállalja a véleményét, a gondolatait, és aki nem félt kiállni a nyilvánosság elé akár a saját fájdalmával sem. Mi az, amit te szerzőként a legnagyobb kincsnek, a legnagyobb örömnek tekintesz az írás során?

Az írás gyerekkorom óta jelen van az életemben. A legjobb terápiám. Segít rendszerezni a gondolataim, az érzéseim, kifejezni magam. Ez utóbbi a legfontosabb talán. Megfulladnék, ha nem tudnám kifejezni a gondolataim. A második öröm pedig, amikor „átmegy” mindaz, amit el akarok mondani. Amikor sikerül megfogalmazni, szavakba önteni olyan érzéseket, amikben valaki más magára ismer, és azt mondja: Na, ez. Pont így éreztem, csak nem tudtam elmondani. Akkor tudom, hogy ő már lépett egyet előre, és ebben a lépésben én is ott vagyok. Ez remek érzés.

„Mit gondolsz fontos, hogy az olyan történetek, mint a te tragédiád napvilágot lássanak könyvek, regények formájában, és ezáltal eljussanak hasonló tragédiát megélt, hasonló sorsú emberekhez, vagy éppen olyanokhoz, akikkel szerencsére soha nem történt ilyen. Érzékenyítenek, megpróbálnak más perspektívát adni egy-egy történetnek, történésnek az ilyen típusú könyvek?

Az ilyen könyveken keresztül tudnak mások is gyógyulni. Nem csupán a gyászra gondolok, de ott vannak a bántalmazás történetek, vagy betegség történetek is. Ezek a könyvek szavakba öntik az érzéseket, így azok, akik átmennek hasonló élményeken, kevésbé érzik magukat magányosnak. Egy ilyen könyv végigvezet az úton, bele lehet bújni, együtt sírni vele, és gondolkodni azon, hogy én mit gondolok azokról a kérdésekről, amikről az író ír. Az én könyvem apropóján bárki átgondolkodhatja a saját anyaságát, gyászát, hitét, azt, hogy mit gondol a halál utáni világról, hogy ő hogyan van a fájdalommal, tud-e épülni a fájdalomból, vannak-e döntései, vagy csupán sodródik. Olvasás közben a fókusz egyszer csak már nem is a fájdalom, hanem éppen a túlélés. Bár mindig elmondom, hogy ez a könyv nem a sorstársaknak íródott, van annyira sokrétegű, hogy bárki találjon benne gondolkodni valót.

Van, amikor az írásod célja elsősorban a szórakoztatás?

Soha. Szerintem a művészet és az alkotás célja soha nem lehet csupán a szórakoztatás. Amikor ilyennel találkoztam életemben, az mindig nagyon untatott. Még egy igazán szórakoztatásra épülő műfaj is akkor jó, ha gondolkodásra késztet, ha alakít rajtam. Csak ebben hiszek.

Ha egy kötetet kellene választanod az olvasmányaid közül, ami nagy hatással volt rád valamiért, melyiket mondanád?

Sok van, de amikor ezt megkérdik tőlem, azért rendre és hűségesen Vámos Mikós Apák könyvét szoktam felhozni. Amikor először olvastam, valamiért nagyon elkapott. Misztikus, tele van szimbólumokkal, csodálatos a nyelvezete. Szeretem a lassan hömpölygő ritmusát, a különböző korok egymásba kapcsolódását, és azt a nagyon sok gondolatot, ami aztán hosszan foglalkoztatja az olvasót.

Végül pedig beszéljünk kicsit a jövőről? Milyen terveid vannak? Készülsz újabb kötettel az olvasóknak?

Év végére tervezünk megjelenni egy nagyobb lélegzetű regénnyel, amely tulajdonképpen a második világháborútól napjainkig zajlik, és egy csodálatos nő életét dolgozza fel. Romantikus, történelmi, de közben lélektani regény is, egy végtelen gazdag életút feldolgozása. Tavaly óta interjúzom a főszereplőmmel, ami így, hogy Németországban élek, elég nehézkes. Tanulok egy íróközösségben Tallér Edinánál, gyakorló novellákat írok, hogy megtaláljam a regény hangját, a napokban pedig megnyitottam a Maja-doksit, és elkezdtem a munkát. Karácsonyra remélem az üzletekben lesz a Maja.

És amiről most beszélek először, az az, hogy nagyon kezd hiányozni újra az esszé műfaja. Van már egy 10 okom a haragra, egy AnyaSzív kötetem, és egyre gyakrabban jut eszembe, hogy kellene írni egy újabbat, ezúttal a szexről. Ez azonban még nagyon kezdeti gondolat, majd látom, mikor és milyen formában tud elkészülni.


Kevés olyan ember van, aki nem találkozott még valamelyik köteted kapcsán a neveddel, és egy rendkívül erős nő, impulzív, színes egyéniség rajzolódik ki rólad az írásaidból. Milyen az igazi Angela Murinai?

Nos, én nagyon remélem, hogy ilyen, amilyennek látod. Nyilván nem tárok mindent a nyilvánosság elé, nekem is vannak gyengeségeim, nehézségeim, kevéssé szerethető tulajdonságaim, de hogy az elmúlt tíz évben nem került elő rólam semmi olyan, ami meglepődést okozott volna az olvasóknak, talán hitelessé tesz. Az internet azonban még akkor sem ad teljes képet valakiről, ha a legőszintébben vállalja magát, hiszen témákról írunk, amelyek érdekelnek. Az életünk, a személyiségünk azonban ennél sokkal több.


Van, amikor nem ússzuk meg, és egyetlen perc alatt széthullik az életünk...- nyilatkoztad korábban egy magazinban akkor, amikor az első könyvedről beszéltél. 2021-ben jelent meg a Mikor feltámad a szél címet viselő köteted, ami tulajdonképpen a Te személyes tragédiád, a fiad elvesztésének leirata. Mikor és miért döntötted el, hogy megírod ezt a könyvet?

A fiam halála után nagyon gyorsan felmértem, hogy az a történet, amibe a baleset után Máltán kerültem, egyfajta spirituális mese, amit nem lehet csak úgy hagyni elmúlni. Ahogyan a fiamat sem. Mind vágyunk rá, hogy nyomot hagyjunk magunk után, és nekem nagyon fájt, hogy a fiamnak erre nem volt ideje. Úgy éreztem, ezért nekem kell alkotni valamit, ami itt tartja őt kicsit a világban.
Persze ez nem ment gyorsan. A gyásznak le kellett zajlani, meg kellett érni a feladatra. Közben a férjem is eltemettem, a fiaimmal emigráltunk, így négy év telt el, mire újra megszólalt bennem a történet. Akkor viszont olyan erővel, hogy nagyon gyorsan készen is lett a kézirat.

 


A személyes érintettségű, nehéz történetek, a saját sorsok megírása mindig sebezhetővé teszi a szerzőt. Milyen érzések voltak benned, amikor elindult az olvasók felé a te történeted? Fel voltál készülve a kritikákra, visszhangokra?

Félelmetes volt. Írás közben szentül hittem, úgysem fogják kiadni, írhatok bármit, így aztán nem sokat mérlegeltem. Aztán amikor megkaptam a hírt, hogy a Libri szeretné a kéziratot, bizony megrogytak a térdeim. Némi bőgés után elengedtem a dolgot, és sodródtam az árral. Sok nagyon szép elemzést kapott a könyv, a mai napig sokan szeretik, olvassák, ez pedig mindig eszembe juttatja, hogy lám, eltelt kilenc év, és a fiam még mindig itt kering köztünk. Sikerült neki nyomot hagyni.
Találkoztam rosszindulattal is, azonban az nem kritika. Nem mondom, hogy nem fájt, vagy nem hátráltatott abban, hogy félelem nélkül ajánljam a könyvet az olvasóknak, de mára ezen is túl vagyok. Azok, akik tönkre akartak tenni, nincsenek sehol, a könyvem pedig ott van a polcokon és az olvasóknál.

 


Azt nyilatkoztad a megjelenés után, hogy ez a történet teret nyitott neked arra, hogy sok mindent el tud mondani a világról, akár súlyos kérdésekről is. Már korábban is érezted, hogy szeretnél ezekről beszélni, vagy a saját kitárulkozásod hozta fel benned ezt?

Mindaz, ami a könyvben téma, az témám volt már a kezdetektől: anyaság, nők élete, házasság, családon belüli erőszak, hit, kapcsolatok. A Mikor feltámad a szél az első kötetem, de mivel magam is olvasó ember vagyok, illetve régóta írok, régóta tudom, hogy a személyes történetek is akkor érdekesek, ha az olvasók találnak bennük olyan szálat, amibe bele tudnak kapaszkodni. Az én fájdalmam senkit nem érdekel, csak az, amit elmondok vele, és ami az olvasó életéhez is hozzátesz valamit.

 

 


Mikor feltámad a szél - ezzel a címmel jelent meg az első, nevedhez fűződő kötet ami aztán valójában tényleg szélviharként robbant be a magyar könyvpiacra, és vele együtt te is, mint szerző. Milyen érzések vannak most benned, ha visszanézel erre az elmúlt négy évre?

Azzal kezdem, hogy bár az írás mindig jelen volt az életemben, valahogy sosem mertem magamra íróként gondolni. 2014-ben irodalmi különdíjasa lettem a Terézanyu pályázatnak, de a díjátadó után szépen hazamentem gyereket nevelni, pedig akkor már évek óta blogoltam is. Sokat gondolok arra, ha a fiam túléli a balesetet, akkor lett-e volna könyvem. A Mikor feltámad a szél ugyanis nem magamért, hanem a fiamért született. Az iránta érzett szeretet tolt át a határaimon, és kényszerített rá, hogy szintet lépjek az írásban. Azóta a hetedik könyvet írom, de még ma is vannak kételyeim, hogy jól csinálom-e, érdemes-e. Olyankor meg arra gondolok, hogy mindegy is, hiszen azok a könyvek, amiket már megírtam, örökre itt maradnak a kollektív tudatban. Én már biztosan hagyok nyomot magam után, de minden könyvem bármikor visszaadnám, ha ezért cserébe a fiam visszakapnám. És azt hiszem, ez a lényeg.


Gyakorlatilag minden könyved esetében kiemelik, hogy nagyszerű stílusban, olvasmányosan, gördülékenyen írsz. Hogyan találtál rá a saját irodalmi hangodra, stílusodra?

A sokévnyi blogolás, naplóírás, levelezés során. Ha a nyelv, amit használok, élvezetes, az nagyszerű. Ha egyedi, az még jobb. Már megvolt az első könyvem, amikor elmentem egy íróiskolába, mert gondoltam, megnézem már, mit csinálnak ott az emberek, és hát fejlődni mindig érdemes. Akkor jöttem rá, mennyi melót megspórolhattam volna, ha nem évtizedek alatt, a semmiből építkezve alakítom az írásaim minőségét, hanem elmegyek tanulni. De nem bánom, hogy végül így lett.
Egy érdekes történetet hadd mondjak el ehhez. Nem túl régen esett meg, hogy az egyik drive-omon kerestem valamit, amikor rábukkantam egy szövegre. Valami tárcanovella volt egy névtelen dokumentumban. Eleinte nem volt ismerős a sztori, de ahogy olvastam, egyértelműen megfogalmazódott bennem, hogy milyen jó szöveg. Aztán az utolsó bekezdéseknél jöttem rá, hogy a saját írásomat olvasom. Na, ez egy klassz érzés volt, mivel egy kicsit úgy tudtam rálátni a saját írásomra, ahogyan az olvasók látják, és így nem találtam gyengének. Alkotóként azonban gyakran vagyok kritikus magammal.


A saját történeted a saját tragédiád mellett /után több pszichológiai témájú kötet is a nevedhez köthető, illetve ma már a szórakoztató irodalomban is találhatunk regényeket tőled. Hogyan változott, változik az, amit szeretnél elmondani? Mi az, ami téged a legjobban inspirál, amit a legjobban szeretnél megmutatni?

Úgy tűnik, nem változik, amit mondani akarok. Bármi a terv egy könyv elején, végül mindig oda lyukadok ki, hogy az emberi szabadság lehetőségeit, a női életekben rejlő potenciált, az újrakezdéseket vizsgálom. Nagyon érdekel, hogy az érzelmileg független, szuverén nő hogyan tudja megtalálni az útját egy olyan világban, ahol még mindig furcsán néznek az efféle lázadókra. Szeretem meglepni az olvasókat. Tele van ugyanis a fejünk sztereotípiákkal arról, hogyan működnek az emberek, engem viszont érdekel, hogy mi van akkor, ha mégsem úgy működnek. Ha valaki nem olyan, amilyennek látni akarjuk. És hát kicsit önző is vagyok, amennyiben minden egyes könyvemben a saját életem kérdéseit és traumáit is igyekszem feldolgozni.


A te nevedhez fűződik a Gumiszoba blog megalapítása is ahol rendszeresen, rengeteg témában lehet olvasni írást tőled főként nőket érintő kérdésekben. Hogyan indult ez a blog és miért fontos számodra?

2004 óta blogolok, a Gumiszoba a hatodik volt a sorban. Előtte egy évvel zártam le egy teljesen más témájú oldalt, éppen szünetet tartottam, amikor a munkahelyemen ért egy olyan atrocitás, amit ki akartam magamból írni. Nyitottam egy Facebook oldalt, ott megírtam. Elég jó nézettséget kapott a cikk, így másnap írtam egy újabbat, aztán egy még újabbat. Ezekben a posztokban mindig valami bosszantó dolgot írtam meg, mondjuk ki, nagyon dühös és trágár nyelvezettel, ami egyrészt tudatos volt, másrészt a saját haragomat dolgoztam ki vele. Őszintén szólva, engem is meglepett, mennyi elfojtott harag van bennem a rendszerrel, a női szereppel, a férfiak viselkedésével kapcsolatban. Nyilván a Gumiszoba haragja elég jól betett engem egyfajta skatulyába, ami egyrészt ijesztő, másrészt bátor, felkavaró jelzőkkel van felcímkézve. Ennek köszönhetően a mai napig megosztó személyiségként gondolnak rám, pedig a Gumi már nem is működik, a hangom is sokat változott. Egyszerűen elmúlt belőlem az az indulat, nem igénylem már, hogy úgy írjak. Jelenleg a saját site-omra költöztem, ott rakom fel az írásaimat. Ezek szuper feminista magyarázatok a világ jelenségeire, az anyasággal, női élettel kapcsolatos kérdésekre.


Milyen a témák foglalkoztatnak téged leginkább, amikből aztán így vagy úgy, ilyen vagy olyan formában, de kötet születik?

Minden, ami a saját életemben, vagy a női közösségekben felmerül. Ahogy mondtam is, a saját életem is rengeteg témát kínál, de amit most írok, az például egy másik nő élete. Olyan csodálatos életek vannak, hogy nem is kell semmit kitalálni, csak figyelni, ami körülöttünk zajlik. Úgy értem, nyilván kitalál az ember sztorit, fordulatokat, személyeket, de azok mind élő emberekből, valóságos történetekből alakulnak.


Mi az a három dolog, ami megkerülhetetlenül hozzád kapcsolódik, ha egy regényről vagy egy témáról beszélünk, ami közös tényezőként jellemezheti a te írásaidat?

Ezen a kérdésen ültem egy darabig, aztán megkérdeztem a Chat GPT-t, szerinte mi a jó válasz. Mondhatom talán, hogy hiteles képet lát rólam, hiszen egy ideje gyakran segít, amikor egy-egy témában kutatok, plusz tudjuk, hogy pillanatok alatt át tud nézni mindent, ami az interneten elérhető rólam. Szerinte a három tényező, ami jellemzi az írásaimat:

A nők életének támogatása és láthatóvá tétele – Angéla írásaiban központi szerepet kapnak a női tapasztalatok, küzdelmek és sikerek, célja pedig az, hogy segítsen más nőknek felismerni és megélni saját erejüket.

Hitelesség és személyes elhivatottság – Saját tapasztalataiból és mély társadalmi megfigyeléseiből merít, így írásai nemcsak informatívak, hanem hitelesek és átérezhetők is.

Függetlenség és inspiráció mások számára – Írásaival arra inspirál másokat, hogy ne adják fel az álmaikat, és a rendszer adta kereteken belül törekedjenek a lehető legnagyobb fokú szabadág elérésére.

Nos, ha ez így van, akkor elmondhatom, hogy jó az irány. Pontosan valami ilyet szeretnék az írásaimmal adni.


Sokféle témát boncolgatsz az írásaidban és sokszor megosztóak a tartalmaid. Mi az, ami téged egy-egy közlésnél vezérel?

Az igazság. Az életünk teli van hiedelmekkel, hazugságokkal, amiket mesterségesen gyártanak nekünk azért, hogy engedelmesebbé tegyenek minket. Mi minden van ezek mögött a szokások, tabuk és hiedelmek mögött? Hányféle valódi érzés, akarat, és az tud-e, vagy hogyan tud utat törni magának? Na, ez nagyon érdekel.


Számos kötetben és egyéb publikációban bizonyítottad már, hogy rendkívül bátor és elszánt nő vagy, aki vállalja a véleményét, a gondolatait, és aki nem félt kiállni a nyilvánosság elé akár a saját fájdalmával sem. Mi az, amit te szerzőként a legnagyobb kincsnek, a legnagyobb örömnek tekintesz az írás során?

Az írás gyerekkorom óta jelen van az életemben. A legjobb terápiám. Segít rendszerezni a gondolataim, az érzéseim, kifejezni magam. Ez utóbbi a legfontosabb talán. Megfulladnék, ha nem tudnám kifejezni a gondolataim. A második öröm pedig, amikor „átmegy” mindaz, amit el akarok mondani. Amikor sikerül megfogalmazni, szavakba önteni olyan érzéseket, amikben valaki más magára ismer, és azt mondja: Na, ez. Pont így éreztem, csak nem tudtam elmondani. Akkor tudom, hogy ő már lépett egyet előre, és ebben a lépésben én is ott vagyok. Ez remek érzés.


„Mit gondolsz fontos, hogy az olyan történetek, mint a te tragédiád napvilágot lássanak könyvek, regények formájában, és ezáltal eljussanak hasonló tragédiát megélt, hasonló sorsú emberekhez, vagy éppen olyanokhoz, akikkel szerencsére soha nem történt ilyen. Érzékenyítenek, megpróbálnak más perspektívát adni egy-egy történetnek, történésnek az ilyen típusú könyvek?

Az ilyen könyveken keresztül tudnak mások is gyógyulni. Nem csupán a gyászra gondolok, de ott vannak a bántalmazás történetek, vagy betegség történetek is. Ezek a könyvek szavakba öntik az érzéseket, így azok, akik átmennek hasonló élményeken, kevésbé érzik magukat magányosnak. Egy ilyen könyv végigvezet az úton, bele lehet bújni, együtt sírni vele, és gondolkodni azon, hogy én mit gondolok azokról a kérdésekről, amikről az író ír. Az én könyvem apropóján bárki átgondolkodhatja a saját anyaságát, gyászát, hitét, azt, hogy mit gondol a halál utáni világról, hogy ő hogyan van a fájdalommal, tud-e épülni a fájdalomból, vannak-e döntései, vagy csupán sodródik. Olvasás közben a fókusz egyszer csak már nem is a fájdalom, hanem éppen a túlélés. Bár mindig elmondom, hogy ez a könyv nem a sorstársaknak íródott, van annyira sokrétegű, hogy bárki találjon benne gondolkodni valót.


Van, amikor az írásod célja elsősorban a szórakoztatás?

Soha. Szerintem a művészet és az alkotás célja soha nem lehet csupán a szórakoztatás. Amikor ilyennel találkoztam életemben, az mindig nagyon untatott. Még egy igazán szórakoztatásra épülő műfaj is akkor jó, ha gondolkodásra késztet, ha alakít rajtam. Csak ebben hiszek.


Ha egy kötetet kellene választanod az olvasmányaid közül, ami nagy hatással volt rád valamiért, melyiket mondanád?

Sok van, de amikor ezt megkérdik tőlem, azért rendre és hűségesen Vámos Mikós Apák könyvét szoktam felhozni. Amikor először olvastam, valamiért nagyon elkapott. Misztikus, tele van szimbólumokkal, csodálatos a nyelvezete. Szeretem a lassan hömpölygő ritmusát, a különböző korok egymásba kapcsolódását, és azt a nagyon sok gondolatot, ami aztán hosszan foglalkoztatja az olvasót.


Végül pedig beszéljünk kicsit a jövőről? Milyen terveid vannak? Készülsz újabb kötettel az olvasóknak?

Év végére tervezünk megjelenni egy nagyobb lélegzetű regénnyel, amely tulajdonképpen a második világháborútól napjainkig zajlik, és egy csodálatos nő életét dolgozza fel. Romantikus, történelmi, de közben lélektani regény is, egy végtelen gazdag életút feldolgozása. Tavaly óta interjúzom a főszereplőmmel, ami így, hogy Németországban élek, elég nehézkes. Tanulok egy íróközösségben Tallér Edinánál, gyakorló novellákat írok, hogy megtaláljam a regény hangját, a napokban pedig megnyitottam a Maja-doksit, és elkezdtem a munkát. Karácsonyra remélem az üzletekben lesz a Maja.

És amiről most beszélek először, az az, hogy nagyon kezd hiányozni újra az esszé műfaja. Van már egy 10 okom a haragra, egy AnyaSzív kötetem, és egyre gyakrabban jut eszembe, hogy kellene írni egy újabbat, ezúttal a szexről. Ez azonban még nagyon kezdeti gondolat, majd látom, mikor és milyen formában tud elkészülni.

Az interjúban említett könyvek

Névtelen terv - 2025-03-14T083901.956

Crazy Swing

Kiadás éve: 2024
Műfajok:   regény
Stílusok:   magyar
Névtelen terv - 2025-03-14T083916.513

Anya szív - Anyának lenni egy macsó világban

Kiadás éve: 2023
Műfajok:   társadalomkritika
Stílusok:   ismeretközlő, korrajz, magyar
Névtelen terv - 2025-03-14T083818.378

Bossa nova

Kiadás éve: 2024
Műfajok:   regény
Stílusok:   magyar, váltott szemszög
Névtelen terv - 2025-03-14T083840.989

10 okom a haragra - Nőnek lenni egy macsó világban

Kiadás éve: 2021
Műfajok:   társadalomkritika
Stílusok:   magyar
Névtelen terv - 2025-03-14T083757.403

Ich bin aus Ungarn - Magyarországról jöttem

Kiadás éve: 2022
Műfajok:   memoár, önéletrajz
Stílusok:   énelbeszélő, magyar, önsegítő
Névtelen terv - 2025-03-14T083736.281

Mikor feltámad a szél

Kiadás éve: 2021
Műfajok:   memoár
Stílusok:   énelbeszélő, lélek, magyar, önsegítő